PRIVACYVERKLARING

 

De gastouder en vraagouder verklaren elkaars privacy te respecteren en in verband hiermee volledige geheimhouding betrachten ten aanzien van hetgeen en beider uitvoering van de overeenkomst en tijdens de gehele contractperiode vertrouwelijk ter kennis is gekomen.

 

Privacyreglement volgens de autoriteit persoonsgegevens:

 

De gastouder heeft de taak om de kinderen op te vangen volgens een contract, hierbij worden overeenkomsten gesloten tussen vraag en gastouders. In deze overeenkomsten worden persoonsgegevens opgenomen van bovengenoemde personen en worden deze gegevens opgeslagen in een (digitaal) dossier, conform de wet kinderopvang.

De gegevens die worden verwerkt zijn: naam, adres, postcode, woonplaats, BSN nummer, geboortedatum, telefoonnummer, emailadres, geslacht, gegevens werkgever, contactgegevens huisarts, contactgegevens tandarts, voorkeur huisdieren, contactgegevens school vh kind, opvangdata, opvangkosten en voortgangrapportage.

De gastouder verwerkt de gegevens met het doel om kinderopvang te verlenen, dan wel te begeleiden. Gegevens die dmv een contactformulier beschikbaar komen, zullen uitsluitend gebruikt worden met het doel tot het verrichten van kinderopvang.

Gegevens zullen niet aan derden verstrekt worden, tenzij met toestemming van de betrokkenen of uit wettelijk kader. Regelmatig worden er door de gastouder via whatsapp foto’s verzonden aan de ouder welke door de gastouder niet opgeslagen zullen worden en binnen een week weer van haar telefoon verwijderd worden. De telefoon is beveiligd met vingerafdruk en pincode. Dit vanwege de vernieuwde AVG privacywet.

Ook zullen vanwege de vernieuwde wet de contracten niet meer per mail aan de ouder worden verzonden, maar kunt u deze zelf downloaden van d beveiligde inlogsite van het gastouderbureau. Ook zal dit contract niet op haar eigen computer bewaard worden, maar ook zij kan dit document downloaden via de beveiligde inlogsite van het gastouderbureau. Het originele contract wordt veilig achter slot en grendel opgeborgen.

De bewaartermijn van de gegevens bedraagt minimaal 7 jaar. Na het beëindigen van de contractuele overeenkomsten moeten er aan alle verplichtingen van de overeenkomsten zijn voldaan voordat de bewaartermijn in gaan. Als de bewaartermijn van 7 jaar is verstreken, zullen in het 8e jaar de gegevens worden vernietigd.

Het is de vraagouder toegestaan om een verzoek tot wijziging van de gegevens te doen, dan wel de gegevens te laten verwijderen uit het dossier. Tevens is deze gerechtigd navraag te doen, welke gegevens er namens de geregistreerde verwerkt zijn. Dit door dmv een schriftelijk verzoek aan de gastouder, welke binnen 14 dagen gehoor zal geven aan het verzoek. Als de gevraagde wijziging in strijd zijn met de wetgeving, zal de gastouder de ouder hiervan binnen 14 dagen op de hoogte stellen.

Klachten over de verwerking van de persoonsgegevens kunnen kenbaar gemaakt worden middels de klachtenregeling voor vraag en gastouders en oudercommissie van het GOB.

De eventuele klachten die daaruit voortvloeien, kunnen middels een verzoekschrift procedure worden voorgelegd aan de kantonrechter.